Jak na psí a kočičí blechy - rady, příznaky, prevence a léčba

10 min.

Pokud váš pes již někdy blechy měl, určitě víte, že tento nenápadný parazit dokáže znepříjemnit život jak vašemu čtyřnohému miláčkovi, tak i vám. V článku se dozvíte, co to vůbec tzv. “psí blecha” je, jak přítomnost blech u psa zjistíte, jak se blechám bránit a jak jich vašeho psa a domácnost také zbavit.

Co vlastně je psí nebo kočičí blecha

Na světě existuje přes 2500 druhů blech, u nás jsou však nejrozšířenější druhy dva: blecha psí (Ctenocephalides canis) a blecha kočičí (Ctenocephalides felis). Ctenocephalides felis nacházíme u psů a koček nejčastěji (až 98 % všech případů). Jedná se o bezkřídlý krev sající hmyz. Dospělý jedinec je okem viditelný, velikost se pohybuje od 1 až po 8 mm. Tělo je ze stran zploštělé s výraznými zadními končetinami.

Život blechy

Blechy se průměrně dožívají pár měsíců, v příznivých podmínkách ale mohou žít až 3 roky. Samičky kladou za svůj život až několik tisíc vajíček. Ty kladou obvykle do prostředí - pelíšky, sedačky, postele, všude tam, kde se objevuje hostitel (pes, člověk…).

Z nezlikvidovaných vajíček se po 5 až 16 dnech vyvinou larvy. Po dalších 6 až 20 dnech se larva zakuklí a vzniká kokon. V této fázi život je kukla blechy nekousavá a trvá několik dní než se z ní vyvine dospělá blecha.

Čím se blecha živí a kde žije

Všichni dospělý jedinci blechy se živí krví svých hostitelů. Nejčastěji parazitují na savcích, přenášet blechy v prostředí mohou však i ptáci. Většina blech žije mimo svého hostitele - ideální místo pro pobyt blech jsou vyhřáté pelíšky, boudy, gauč, postel, všude tam kde je teplo a dostatečná vlhkost. Optimální podmínky pro blechu jsou považovány za 28 °C při 80 % relativní vlhkosti.

Jestliže není na blízku hostitel, zůstává nově vyvinutá blecha v kokonu, ale dokáže se po mechanickém podráždění (přítomnosti) hostile vylíhnout. Dospělé blechy mohou přežívat až 6 měsíců bez potravy.

Na rozdíl od ostatních druhů blecha kočičí většinou neopouští hostitele, ale opakovaně přijímá potravu a rozmnožuje se, dokud se nevyčerpá nebo není pozřena psem nebo kočkou. Naproti tomu  blecha psí hostitele často opouští.

Blechy můžou během svého života měnit druh svého hostitele - blecha ze psa může přeskočit i na člověka, takže známá věta ,,blechy psí na člověka nejdou“ není pravdivá.

MVDr. Zdeněk Haas
Primář kliniky Veterix

Jak poznáte, že váš pes nebo kočka má blechy

• pes se neustále drbe, škrábe a zahryzává do kůže
  • sliny blechy mohou vyvolat silnou imunitní reakci - pes může mít rozškrábané místo v oblasti beder a kořene ocasu, ve slabinách a na krku
  • kočky bývají nejvíce postiženy v oblasti krku
  • malé černé hromádky přilepené k chlupům psa, případně na kartáči po vyčesání - jedná se o trus blech
  • blecha může měřit až 7 mm, při prohlídce psa tedy můžete blechu i zahlédnout
  • na lidské kůži najdete kruhovité ohraničené pupínky od kousnutí
  • stejně jako u psa, i u člověka pokousání doprovází výrazná svědivost

Jaká zdravotní rizika pro psa a kočku blecha přináší

Citlivější psi můžou trpět hypersenzitivní kožní reakcí (alergií na bleší kousnutí). K výrazné svědivosti se přidává ztráta srsti a vznik strupovitých lézí, které jsou zánětlivě změněné. V extrémních případech a především u štěňat může zablešení způsobovat anémii (chudokrevnost), apatii a anorexii (ztráta chuti k jídlu). Kočky obvykle reagují na přítomnost blech méně výrazně, může dokonce probíhat i bez příznaků.

Blechy jako přenašeč nemocí

Blechy jsou nejdůležitějšími mezihostiteli tasemnice psí (Dipylidium caninum). K nakažení dochází pozřením dospělé blechy. Tento parazit se přenáší trusem blech a jejím konečným hostitelem nejsou jen psi a kočky, ale i člověk

Tzv. „Bartonelóza“ - neboli Nemoc z kočičího škrábnutí

Bartonella přežívá v bleším trusu, u koček dochází ke kontaminaci drápů a infekce může do těla člověka proniknout porušenou pokožkou (poškrábáním) nebo pokousáním kočkou.Tato nemoc postihuje většinou chovatele koček. Mezi běžné příznaky patří zduření okolních uzlin, horečka, bolest hlavy, svalů a kloubů či vyrážka připomínající těhotenské strie. Důležité je včasné zahájení léčby pomocí antibiotik.U jedinců s poškozenou imunitou a malých dětí může mít onemocnění vážný průběh.

Prevence proti blechám

• pravidelně psa a kočku kontrolujte, obzvlášť tehdy, kdy se škrábe a kouše - pozor, blechy na psovi najdete pouze když se zrovna živí jeho krví
  • hledejte blechy v srsti, stopy trusu, zarudlé štípance a rozškrábaná místa
  • zkontrolujte také pelíšek psa a kočky, boudu, oblíbený gauč - zkrátka místa kde se pes a kočky často pohybují a kde odpočívají
  • pokud máte podezření na blechy, zkontrolujte také matrace, polstrovaný nábytek, polštáře - všude tam se mohou vyskytovat blechy, jejich vajíčka či trus
  • venkovní kotce pravidelně čistěte a desinfikujte, hlavně v letních měsících
  • spolupracujte se svým veterinářem, akceptujte nezbytnost komplexního přístupu

Už má váš pes či kočka blechy, co teď?

Určitě není třeba házet flintu do žita. Boj s blechami (oproti například štěnicím) v dnešní době lze vyhrát i svépomocí. Klíčové je si však uvědomit, že blech musíte zbavit jak svého čtyřnohého mazlíčka, tak i vaši domácnost, abyste zamezili dalšímu šíření. V dnešní době si můžete vybrat z široké nabídky produktů a řešení, které vyhovují jak vám, tak i vašemu psovi. Většinu ze zmíněných řešení můžete použít také preventivně, aby k “nákaze” blechami v první řadě vůbec nedošlo.

Antiparazitní šampóny

Ideální proti blechám i klíšťatům. Fungují okamžitě, ale krátkodobě. Zlikvidují pouze blechy které jsou v tu chvíli na psovi. Je vhodné je použít jako prevenční doplněk při mytí psa. Některé mají také hojivé a regenerační účinky pro srst a kůži psa. Použití šamponu u koček není vhodné, protože kočky se nerady koupají.

Vyberte si na e-shopu

Spot-on proti blechám

Spot-on pipety jsou velmi účinné a elegantní řešení jak pro vás, tak pro vašeho psa či kočku.  Jde o roztok, který kápnete za krk, ten se vstřebá se do kůže a působí několik týdnů. V závislosti na účinné látce některé mohou působit i kombinovaně proti klíšťatům. Pozor, je nutné rozlišovat pipety pro kočky a psy!

Antiparazitní obojky

Z obojku se uvolňuje účinná látka, která blechy či klíšťata odpuzuje. Jedná se o pohodlné řešení pro vás i psa, některé obojky vydrží i 8 měsíců. Nejsou však vhodné pokud je pes v soužití s malými dětmi či kočkou. Bohužel obojky neřeší problém zablešení , protože jejich dočasná účinnost se týká pouze psa, nebo jeho části (krku), ale neřeší problém sanace prostředí a nelze je využít k léčbě alergie na bleší kousnutí. Obojky nejsou vhodné pro venkovní kočky , protože je často ztrácí.

Tablety proti blechám

Antiparazitní spreje

Antiparazitní spreje doporučujeme spíše pro ošetření míst, kde se pes pohyboval (nábytek, pelíšky…). Některé spreje jsou však použitelné i na srst, často se používají u koťat a štěňat, u  kterých  ještě ostatní přípravky vzhledem k nízké váze nebo věku nesmí být použity.

Potřebujete poradit s odblešením vašeho mazlíčka?
MVDr. Kateřina Fabiánová
veterinářka

Jsem zkušená a oddaná profesionálka, která se stará o zdraví a pohodu vašich domácích mazlíčků s láskou a péčí. Vaše spokojenost a zdraví vašich zvířat jsou pro mě na prvním místě, a proto se na setkání s vámi a vašimi mazlíčky těším!

Čtěte také
Máte strach z anestezie vašeho mazlíčka?
15 min.

Velmi často se setkáváme s otázkou, zda je nutné na daný zákrok zvířátko uspat. Bohužel významné množství zdánlivě banálních zákroků nelze z různých důvodů provést při plném vědomí jako u lidí.